<br />
<b>Notice</b>:  Trying to access array offset on value of type int in <b>C:\home\site\wwwroot\wp-content\themes\rdc\includes\page-intro.php</b> on line <b>91</b><br />

Meer uit je aftersales halen? Deze tips zijn onmisbaar

Wil je de omzet van je bedrijf vergroten, dan kun je niet om aftersales heen. Alleen: hoe zet je daar succesvol op in? Mitch van Maurik, specialist in marketing automation, vertelde hier alles over tijdens zijn sessie op onze Bedrijfsboost ‘Bind je klanten, boost je omzet!’. Zijn beste tips deelt hij hier voor wie de Bedrijfsboost gemist heeft.

1. Gebruik e-mailmarketing voor een optimale afleverbeleving

“Een tijdje geleden kocht ik een nieuwe auto. Helemaal blij reed ik naar huis. Daarna hoorde ik verder niets meer van het autobedrijf waar ik mijn auto had gekocht. Jammer, want ik had juíst graag een mail gehad met informatie over mijn nieuwe wagen”, vertelt Mitch. “Mijn tip is dan ook om e-mailmarketing te gebruiken voor een optimale afleverbeleving. Stuur bijvoorbeeld standaard de eerste dag na aflevering een mail. Vertel wat de auto allemaal kan, welke apps handig zijn en leg eventuele technische snufjes uit. Wees je ervan bewust dat je rondom de aflevering van de auto de basis legt voor een langetermijnrelatie met de klant. Is die ervaring top? Dan is kans groter dat die je klant je trouw blijft.”

2. Zet de mogelijkheden voor personalisatie in

Volgens Mitch kan een mail niet persoonlijk genoeg zijn. Want: hoe persoonlijker, hoe groter de kans dat de ontvanger een afspraak maakt of iets koopt. “Het komt daarom goed uit dat de personalisatiemogelijkheden tegenwoordig eindeloos zijn. Je kunt bijvoorbeeld in een mail een afbeelding van de exacte auto van de klant plaatsen, in de goede kleur en met het juiste nummerbord. Stuur je een mail over zomerbanden, dan is het een idee om de actuele temperatuur in de mail te zetten. Ook handig: voeg een teller aan de mail toe, zodat de klant ziet wanneer de volgende apk-keuring nodig is.”

3. Toon aanvullende producten en diensten op het juiste moment

Een slimme strategie om je omzet te vergroten, is door bij klanten op de juiste momenten aanvullende producten onder de aandacht te brengen. “Plan bijvoorbeeld mailings in over diensten als verlengde garantie, onderhoudsabonnementen, accessoires en pechhulp”, tipt Mitch. “De kracht zit hem in herhaling. Neem deze diensten daarom ook mee als sub-boodschap op andere contactmomenten. Let wel op dat de diensten relevant zijn voor de klant, personaliseer daarom de mails. Ook in de bevestigingsmail voor een werkplaatsafspraak liggen verborgen kansen. Heeft de klant een afspraak gemaakt en is hij mogelijk toe aan een nieuwe auto? Wijs in de e-mail dan op de mogelijkheid van een werkplaatstaxatie.”

4. Combineer onderwerpen in één mail

Stuur je een mail over het wisselen van zomerbanden? Dan raadt Mitch aan om je ogen niet te sluiten voor andere relevante onderwerpen. “Als het binnen twee maanden na de wissel van zomerbanden tijd is voor een apk-keuring of andere onderhoudsbeurt, kun je de klant hier het beste even op wijzen. Of geef in de mail de optie om meteen de waarde van de auto te berekenen aan de hand van de ingeschatte kilometerstand.”

5. Speel in op het (online) gedrag van klanten

Wie slim gebruikt maakt van online data heeft goud in handen. Stel: je kunt zien welke klanten het online inplannen van een afspraak bij je werkplaats niet hebben afgerond. Mitch raadt dan aan om deze klanten een mail te sturen. “Geef aan dat je ziet dat het inplannen niet is gelukt en bied de optie om alsnog online een afspraak te maken of telefonisch contact op te nemen. Zo maak je de drempel een stuk lager voor de klant.”

 

6. Volg conversiegerichte e-mails altijd op met een bellijst

“E-mail is een mooi middel met een hoge kans op conversie. Combineer je het met andere kanalen, dan gaat het pas écht voor je werken. Stuur je een conversiegerichte mail waarbij je wil dat de klant een werkplaatsafspraak maakt? Volg deze mails dan altijd op door na te bellen. Iedereen nabellen is natuurlijk niet altijd een optie. Het is een idee om alleen klanten na te bellen die al wél op een link hebben geklikt, maar nog geen afspraak hebben gemaakt. Je kunt dit in Care-Mail in de gaten houden.”

 

Maak aftersales makkelijker met CaRe-Mail

Een handig systeem om geautomatiseerd met klanten in contact te blijven, is CaRe-Mail. Mitch: “Dit systeem is te koppelen aan je DMS of garagesoftware. Handig, want zo maak je gebruik van al je klant- en voertuiggegevens, verrijkt met de databronnen van RDC. Met CaRe-Mail is het dan ook veel makkelijker om op de juiste momenten berichten te sturen met een persoonlijk tintje én relevante informatie.” Benieuwd naar dit systeem? Vraag hier om gratis advies.

De Bovemij Bedrijfsboost 2023: ‘Bind je klant, boost je omzet!’

Terugkerende klanten zijn van onschatbare waarde voor je bedrijf. Dat werd glashelder tijdens de Bovemij Bedrijfsboost 2023. Ruim 100 directeuren en eigenaren van auto-, fiets-, camper- en caravanbedrijven beleefden een dag vol inspirerende talks en praktische sessies rondom binden én behouden van bestaande klanten. Nieuwsgierig naar de sfeer en de sprekers? Check de aftermovie van de Bedrijfsboost ‘Bind je klanten, boost je omzet!’

Heb je een vraag of opmerking,
of ben je op zoek naar advies?
<br />
<b>Notice</b>:  Trying to access array offset on value of type int in <b>C:\home\site\wwwroot\wp-content\themes\rdc\footer.php</b> on line <b>34</b><br />
Bel ons

Op werkdagen van 8:00 tot 17:30 uur kun je ons telefonisch bereiken.

020 - 644 55 53
Stuur een mail

Op de eerstvolgende werkdag neemt een medewerker van de servicedesk contact met je op over jouw bericht.

servicedesk@rdc.nl