Leasmaatschappij
26 september 2025

Voorraadfinanciering vereist actuele en betrouwbare data

Banken en leasemaatschappijen willen grip houden op het risico van voorraadfinanciering bij autobedrijven. Toch worden voertuigen nog vaak steekproefsgewijs gecontroleerd en op ‘goed vertrouwen’ gewaardeerd.

Banken en merkgebonden financiers (captives) willen meer grip op het risico van voertuigvoorraadfinanciering. Voertuigen worden tegenwoordig vaak nog steekproefsgewijs of op gevoel gewaardeerd, bijvoorbeeld via spreadsheets. Door de snelle opkomst van elektrische modellen is dat te onnauwkeurig. Dagelijkse updates met objectieve kentekendata geven een betrouwbaar beeld van de actuele voertuigen en hun waarde.

 

Verschuiving van handmatig naar datagedreven toezicht


RDC merkt dat financiers steeds vaker actuele voertuigdata willen gebruiken om risico’s beter te kunnen inschatten. "We benaderen banken en captives actief om hen te helpen voertuigen met betere data en minder risico te financieren", zegt Frodor Verweij, adviseur mobiliteitsdata bij RDC. Volgens hem stappen steeds meer financiers af van handmatige Excel-lijstjes en kiezen ze voor dagelijkse monitoring. Financiers zien niet alleen wat er op papier staat. Ze zien direct welke auto’s op het terrein staan en wat de actuele waarde is. En hoe de samenstelling verandert.

 

ESG-beleid en actuele risico-inschatting

Voorraadfinanciering draait om zekerheid over het onderpand. In een snel veranderende markt – denk aan elektrische auto’s waarvan de waarde per uitvoering sterk verschilt – wil een financier sturen op feiten, niet op aannames.

Ook speelt ESG-beleid een rol. Het maakt financiering aantrekkelijker door lagere rentetarieven en sluit aan bij de strategie van banken. Zo kunnen (PH)EV’s met lage CO₂-uitstoot tegen gunstigere voorwaarden worden gefinancierd.

Volgens Verweij geldt: “Eens per 24 uur is actueel.” In de praktijk betekent dit dat voorraadmutaties dagelijks worden verwerkt in het risicobeeld. Kredietlimieten blijven daardoor passend en verdwijnen niet uit beeld wanneer populaire modellen snel worden verkocht. Dagelijkse updates per kenteken verkleinen fouten en geven altijd inzicht in de actuele voorraadwaarde.

 

Steeds meer financiers stappen af van handmatige Excel-lijstjes

Wat je moet weten per voertuig

Welke gegevens helpen bij voorraadfinanciering? In de basis: merk, model, uitvoering, (rest)waarde, bouwjaar en actieradius van een elektrische auto (EV); herkomst (nieuw, gebruikt of import); en de actuele status per kenteken. Voor financiers komt daar het ritme bij: dagelijkse vernieuwing, zodat trends in samenstelling en omloopsnelheid zichtbaar worden. Deze informatie helpt ook bij het inschatten van restwaarde en de totale gebruikskosten (TCO), zeker bij EV’s waar actieradius en merkperceptie veel verschil maken. Daarmee kun je beter accepteren, aangezien je sneller inzicht hebt. Een bijkomend voordeel is een beter gesprek tussen financier en dealer: dezelfde bron, dezelfde definities, minder verwarring.


Geen prijsmodel, wel toetsbare aannames

Volgt daar automatisch prijssturing uit? Nee. RDC levert waar nu de vraag ligt in de financieringsketen: betrouwbare voertuiginformatie en actuele voorraadinzichten. Restwaardemodellen en verzekeringspremies zijn aan de partijen zelf. Wat wel verandert, is het gemak waarmee risicoteams hun aannames kunnen controleren. Zie je veel export of een andere mix van voertuigen, dan kun je op tijd praten over limieten en zekerheden. Op basis van feiten, niet op gevoel.

 

Samenwerken aan praktische implementatie

Om dat werkbaar te maken, zoekt RDC nadrukkelijk de samenwerking op. Verweij benadrukt dat dit niet alleen commercieel is, maar ook een leerproces. "Ons team 
blijft ook continu leren en investeren om 
de dienstverlening te optimaliseren.” In overleg met risk en operations-teams wil het bedrijf de datakoppelingen en rapportages laten aansluiten op bestaande processen. Bijvoorbeeld via API’s of vaste rapportages die antwoord geven op de vragen van banken en verzekeraars.

 

Meerwaarde voor banken én verzekeraars

Implementatie draait om slimme koppelingen en het juiste ritme. Volgens Verweij is een dagelijkse update voor de meeste organisaties actueel genoeg. Bedrijven met veel mutaties kunnen kiezen voor een hogere frequentie. De koppeling werkt op kentekenniveau en maakt de data direct beschikbaar via webservices. Zo hoeft een financier niet meer te zoeken in losse bestanden. Belangrijk is dat de definities vooraf helder zijn: wat telt als voorraad en wat als demo. Dat voorkomt discussie en geeft kredietcommissies duidelijke overzichten.

Niet alleen banken kijken mee. Ook verzekeraars zijn een belangrijke doelgroep, benadrukt Verweij. Voor hen gaat het om risicodifferentiatie: het ene voertuig is het andere niet, en de overstap naar elektrisch maakt die verschillen nog duidelijker. Data over, onder andere, uitvoering, aandrijving en transmissie helpen polissen om eerlijker te prijzen. Daarnaast verdiept RDC zich in het toevoegen van nieuwe gegevens, zoals batterij-informatie, diefstalgevoeligheid, het koppel van 0-30 km/u of ADAS-systemen. Op termijn verwacht Verweij dat die gegevens nog belangrijker worden. Maar eerst moet de basis op orde zijn: betrouwbare, dagelijkse data.

 

Basis op orde, dan pas verfijnen

De kern: wie voorraadfinanciering toekomstbestendig wil maken, begint bij actuele data per kenteken. Dat verlaagt risico’s, versnelt controles en maakt afspraken tussen financier en dealer duidelijker. Het is haalbaar, want de gegevens zijn beschikbaar en kunnen vaker worden ververst. De overstap naar elektrisch en verdere digitalisering maken dat steeds noodzakelijker. Daarna kun je pas verder verfijnen.

 

Dit artikel verscheen 24 september 2025 in de Future of Mobility special van Het Financieele Dagblad.

Voorraadfinanciering voor jouw bedrijf?

Vul het onderstaande formulier in en dan bellen of mailen wij je zo snel als mogelijk terug.