De fraude rond proefritten en tijdelijk vervoer zet autobedrijven in Nederland onder druk. Afgelopen maanden werden diverse BOVAG-autodealers slachtoffer van een oplichter die jonggebruikte auto’s na een proefrit niet terugbrengt. RDC, marktleider in automotive data en onderdeel van Bovemij Group, heeft een groot deel van de oplossing in handen met de Proefritmanager. Deze digitale tool stroomlijnt de registratie en verificatie van proefritten, vervangend vervoer en verhuur waardoor het proces veiliger wordt. Maar de samenwerking van branchegenoten is hierbij essentieel, stelt RDC.
Zowel bij autobedrijven als bij verhuurbedrijven is al jaren sprake van verduistering. Waar in 2021 vooral veel voertuigen na een proefrit niet werden teruggebracht naar het autobedrijf, viel Bovemij Verzekeringen in 2024 juist op dat dit met huurauto’s gebeurt. Het probleem blijft daarmee structureel. Het belang om hier verandering in te brengen is groot gezien de hoge kosten die ermee gemoeid zijn.
“Bij het voorkomen van fraude bij proefritten draait het niet alleen om slimme technologie, maar ook om samenwerking binnen de branche."
“Bij het voorkomen van fraude bij proefritten draait het niet alleen om slimme technologie, maar ook om samenwerking binnen de branche. De effectiviteit van de Proefritmanager valt of staat op een aantal punten met de bereidheid van BOVAG-bedrijven om incidenten te melden in Elena, het landelijke waarschuwingssysteem”, stelt Mirjam van der Esch, commercieel manager van RDC die de registratie van proefritten faciliteert.
“Je kunt het vergelijken met Flitsmeister. Het waarschuwen voor een flitser werkt alleen als iedereen actief meedoet met het rapporteren. Zo is het ook met fraude: hoe meer bedrijven incidenten delen in het systeem, hoe sterker het collectieve vangnet wordt. Alleen samen kunnen we de branche veiliger en weerbaarder maken.” aldus van der Esch.
Preventie nu en in de toekomst
Met Proefritmanager krijgen autobedrijven automatisch een waarschuwing als er iets niet klopt. Het systeem zorgt voor een fraudecheck op basis van informatie die dealers hierin melden. Daarnaast is de applicatie AVG proof, de kopie van het rijbewijs wordt na afloop van de proefrit verwijderd, het systeem bewaart alleen het nummer van het document om bijvoorbeeld na een paar werken een boete nog te kunnen declareren bij de proefritrijder.
“Dit alles moet de kans op identiteitsfraude en verduistering van voertuigen verminderen maar er zijn ook dingen die je zelf als medewerker van een autobedrijf kunt doen.” stelt van der Esch. “Vertrouwen op het onderbuikgevoel en zo nodig extra maatregelen nemen, zoals meerijden of een borg vragen is ook verstandig."
Ook een tweede identiteitsbewijs controleren, de sleutels van de eigen auto laten achterlaten of via een kleine pinbetaling checken of de naam overeenkomt met het rijbewijs, kan een groot verschil maken. Deze stappen kosten nauwelijks tijd, maar verkleinen de kans op fraude aanzienlijk.