Verkoopleider in showroom
26 nov 2025

ORB wordt ORV: sneller, beter inzicht en minder risico bij voorraadvoertuigen

Vanaf 1 januari 2026 verandert de RDW de bekende applicatie Online Registratie Bedrijfsvoorraad (ORB) in Online Registratie Voorraad (ORV). Een aanpassing met grote praktische voordelen voor autobedrijven, dealers, importeurs en leasemaatschappijen.  

Het doel van ORV is simpel: bedrijven krijgen eindelijk duidelijk inzicht in de status van hun voertuigen vóór tenaamstelling. Daarmee kunnen ze beter bepalen of met een voertuig gereden mag worden, wie er verantwoordelijk is, en of alle wettelijke verplichtingen zijn geregeld. Dat voorkomt misverstanden, fouten en hoge boetes. 

 

Onderdeel van nieuwe RDW Erkenningenstelsel  

De overgang van ORB naar ORV valt samen met de overstap naar MERK, de Modernisering van het Erkenningenstelsel van de RDW. Vanaf 2026 werkt de RDW met één Basiserkenning en daaronder losse erkenningen voor specifieke bedrijfsactiviteiten, zoals APK of Bedrijfsvoorraad.  

De wijziging van ORB naar ORV verbetert het voorraadbeheer en de overdracht van gekentekende voertuigen die nog geen houder hebben, en waarvoor nog geen MRB of WA-verzekering wordt betaald. 

 

Meer overzicht 

In de nieuwe situatie kun je als erkenninghouder via ORV of via je softwarepakket direct zien in welke voorraad een voertuig zich bevindt. Dat kan Bedrijfsvoorraad zijn (een voertuig dat al eens tenaamgesteld is geweest), of Importeursvoorraad (een voertuig dat wel een kenteken heeft, maar nog nooit een houder). Ook kun je zien of een voertuig al in een digitale overdracht zit, welke documenten erbij horen (een kentekencard, papieren kentekenbewijs of tijdelijk documentnummer) en of het voertuig eigendom is van je bedrijf zelf, bijvoorbeeld voor demo’s of serviceauto’s. 

 

Minder fouten, minder risico’s 

In de oude situatie was het voor veel autobedrijven lastig te bepalen wat de status van een voertuig precies was. Daardoor werd er soms onbewust gereden met auto’s die nog niet op naam stonden of niet verzekerd waren. Als zo’n auto door de politie of een ANPR-camera werd gesignaleerd, volgde een onmiddellijke stillegging en een flinke boete. 

Volgens RDC’s productmanager Guido van Wijk werden in Nederland jaarlijks tot nu toe zo’n 1.000 tot 2.000 voertuigen aangehouden die zonder tenaamstelling de weg op gingen. “Vaak niet uit kwade opzet, maar gewoon door onwetendheid: een dealer denkt dat hij de auto mag overrijden van een vestiging naar een andere, maar heeft niet door dat het juridisch anders zit.“ 

De nieuwe ORV geeft inzicht in die voorraadstatus en voorkomt zulke misverstanden. Van Wijk: “Met de ORV kun je straks via het kenteken direct zien of je met een voertuig de weg op mag en of je een groene plaat nodig hebt. Dat maakt het inkopen, vrijwaren en doorschuiven van voertuigen veel simpeler én veiliger.” 

 

Wat verandert er technisch? 

Ook ‘onder de motorkap’ betekent de ORV een paar aanpassingen. RDC introduceert een nieuwe koppeling voor softwareontwikkelaars, ORX 3.6, die de oude ORX 3.5 vervangt. Daarin zitten enkele nieuwe berichtvelden. Zoals het veld SoortVoorraad (B of I). Ook komt er een nieuw bewijsdocument: het importeursvoorraadbewijs. Dat komt in de plaats van het vrijwaringsbewijs voor voertuigen die nog geen houder hebben. Wat ook verandert: de tellerstand is bij importeursvoertuigen straks niet langer een verplicht veld. En bij de verkooptransactie van zo’n voertuig geeft de RDW geen voertuigrapport meer terug, omdat er nog geen tellerstanden bekend zijn.

Het aanvragen van een nieuwe kentekencard bij een importeursvoorraad voertuig is niet mogelijk. De RDW stuurt geen transactiecode meer terug bij een transactie met een importeursvoorraad voertuig. Voor alle ORV/ORB transacties geldt: Het overdragen van een kentekencard tussen de partijen is ook niet meer mogelijk. Deze optie verdwijnt.   

 

De rol van RDC 

RDC speelt een centrale rol bij deze overgang. Het bedrijf ontwikkelt en onderhoudt de technische koppelingen volledig in eigen huis. Zo krijgen softwarehuizen en autobedrijven tijdig handleidingen, testdata en praktische ondersteuning. “Voor onze klanten is dit vooral een gebruiksgemaksproject”, zegt Van Wijk. “Wij zorgen dat de schermen logisch zijn opgebouwd en dat het systeem automatisch herkent wat voor voertuig je wilt inkopen of overdragen. Daardoor hoef je minder na te denken, maak je minder fouten en bespaar je tijd.” 

 RDC ondersteunt haar klanten technisch én praktisch. De servicedesk helpt bij de implementatie van de nieuwe koppeling, bij vragen over testdata of bij het gebruik van de webapplicatie. Voor bedrijven die nog niet klaar zijn met hun software-aanpassing, blijft het ook na 1 januari mogelijk om tijdelijk via de RDC-webapplicatie ORV te werken. 

 

Wat betekent dit voor jouw bedrijf? 

Heb je erkenningen bij de RDW en gebruik je ORB? Dan verandert er per 1 januari 2026 automatisch veel op de achtergrond. Je hoeft geen nieuwe erkenning aan te vragen. Zorg wel dat je softwarepakket geschikt is voor ORX 3.6. 

Gebruik je de webapplicatie, dan kun je vanaf 1 januari direct met ORV aan de slag. Controleer bij elke transactie de voorraadstatus van het voertuig: zo werk je foutloos, voldoe je aan de nieuwe regelgeving en voorkom je risico’s.  

 

De nieuwe ORV maakt het beheer van voertuigen overzichtelijker, veiliger en slimmer. “Je krijgt meer inzicht, minder fouten en veel minder kans op boetes. Dat is winst voor iedereen in de branche”, besluit Van Wijk.