Wat is uw bedrijfstype? Welk procestype zoekt u?

Van ontstaan tot einde van een auto

Nieuws 24 oktober 2019

Graag nemen we je mee in de levensloop van een auto. Van het ontstaan tot het einde. Net als in ons leven gebeurt er ook in het leven van een auto van alles. Wat is dat dan allemaal, wat is de rol van RDC daarin en wat voor soorten wijzigingen in onze database brengt dat allemaal met zich mee?

 

Het hart van RDC

Om elke dag de meest actuele en complete voertuigtypedatabase van Nederland te hebben, voeren wij data in en verwerken wij data van alle voertuigen in Nederland. Deze database (het kentekenregister) zou je het hart van RDC kunnen noemen. Het is de basis voor veel van onze producten.

Voertuigen?
We hebben het hier voor het gemak over auto’s, maar het gaat over allerlei soorten gekentekende voertuigen. Van vrachtwagens tot opleggers, caravans en (motor)fietsen. De personenauto is het meest voorkomende voertuig in Nederland. We hebben er 8,9 miljoen rondrijden.

Voor de geboorte
In de bedenkfase van een auto, het dromen over een baby, wordt al veel werk verricht. Om toegelaten te worden op de markt moet een voertuig aan allerlei Europese voorschriften voldoen. Je mag in Europa alleen voertuigen registreren en verkopen als daarvoor een typegoedkeuring (TGK) bestaat. Zonder TGK kan een voertuig niet geregistreerd worden en mag je er dus niet de openbare weg mee op. 

 

De geboorte

De auto wordt geboren in de autofabriek. Het eerste document, eigenlijk het geboortebewijs van de auto, is het CvO, het Certificaat van Overeenstemming. Er staat een chassis- of framenummer in, de kleur, de precieze asbelasting, hoe de motor eruitziet, het aantal deuren, de CO2-emissie, … Letterlijk honderden gegevens.

De plaats van geboorte
Stel: de auto is bestemd voor de Nederlandse markt en gaat naar een importeur. Een van de eerste dingen die deze importeur dan doet, is het CvO doorsturen naar RDC. En wij sturen dit CvO weer door naar de RDW in Groningen. Op basis van dit CvO kan in een later stadium het kenteken aangevraagd worden.

In de showroom
De importeur zorgt ervoor dat de nieuwe auto in de showroom bij de dealer komt te staan. De auto heeft op dat moment nog geen kenteken. Hij is geboren, maar heeft nog geen Nederlandse naam gekregen. Bij het tentoonstellen van een nieuwe auto is de importeur verplicht om de auto bij de dealer van een brandstofetiket te voorzien. Dat is ook een product van RDC; en het is een energie-label voor personenauto’s zodat consumenten in een oogopslag kunnen zien hoe zuinig een auto is.

Kentekenen
De consument in de showroom beslist om de auto te kopen. De dealer start dan bij RDC via de importeur de kentekenaanvraag. In dit proces zeggen we nog niet van wie de auto is. De auto krijgt wel al een kenteken. Op dit moment start de identiteit van de auto en beginnen we ook zijn leeftijd te tellen.

De auto krijgt een naam 
De dealer gaat met de koper van de auto tenaamstellen. Bij RDC verbinden we de identiteit van de houder aan het gekentekende voertuig  in de database van de RDW. Dit houderschap maakt duidelijk wie aansprakelijk en verantwoordelijk is voor een auto. Denk bijvoorbeeld aan de verplichte WA-verzekering, APK, verkeersboetes en motorrijtuigenbelasting.

 

In Nederland worden een gekentekend voertuig en de eigenaar snel en simpel met elkaar gekoppeld. In bijvoorbeeld Spanje is dat heel anders. Daar ga je langs allerlei loketten ben je drie weken onderweg voordat je een auto mee kunt nemen. In Duitsland werkt het nog weer anders: daar is een kenteken aan een persoon gekoppeld en wordt een voertuig juist aan een ‘gekentekende’ persoon gehangen.

De eerste stapjes, we gaan rijden

Je hebt een kentekenplaat, je hebt een kentekenbewijs, je bent verzekerd, je hebt een volle tank en je kan dus de weg op. De auto heeft onderhoudsbeurten nodig. Dan kom je weer bij RDC want (door RDW erkende) garages moeten bij elk bezoek van een auto de actuele tellerstand registreren bij de RDW om tellerfraude te bestrijden.

We gaan nog langer rijden
Van het bedrijf waar je auto in onderhoud is, ontvang je per mail of brief een oproep voor de APK. Deze oproepen genereert het bedrijf automatisch met CaRe-Mail of CRM Care van RDC. We gaan langs de garage voor een APK. En ook deze mutatie gaat via RDC naar de RDW. Er zijn 9.000 keuringsinstanties in Nederland en een auto moet eerst na 4 jaar, dan na 2 jaar en dan na 1 jaar een APK ondergaan.

 

We nemen een afslag naar andere systemen

Een leaseauto
Stel de auto is een leaseauto. De leasemaatschappij wordt nu eigenaar en houder van de auto en bestelt deze bij de dealer. Het gehele bestelproces, van bestelling door de berijder via een dealer met de juiste specificaties, tot facturatie, tenaamstelling en uitlevering aan de berijder bij de dealer, verloopt in New Car Ordering (NCO) van RDC. NCO koppelt de systemen van leasemaatschappij en alle toeleverende dealers zodat zij efficiënt en snel met elkaar kunnen communiceren gedurende het gehele proces.

Een leaseauto tenaamstellen
Aan NCO is nog een ander systeem van RDC gekoppeld: OTT ofwel Opdracht tot Tenaamstelling. Bij een leaseauto stelt de dealer het voertuig tenaam. Dit levert een andere tenaamstellingscode op dan de tenaamstelling van consumenten. Dit omdat de rekeningen nu niet naar de consument gaan, maar naar de leasemaatschappij. Met OTT machtigt de leasemaatschappij de leverende dealer om middels een opdrachtcode de auto correct op naam van de leasemaatschappij te zetten.

 

De auto wordt occasion

Het leasecontract is afgelopen of de consument wil een andere auto.
De auto wordt ingeleverd en de leasemaatschappij verkoopt de auto aan een handelaar. Met onze dienst Online Registratie Bedrijfsvoorraad vrijwaart de dealer of het garagebedrijf de verkopende partij, ofwel de houder en het gekentekende voertuig worden van elkaar losgekoppeld. De houder is niet langer aansprakelijk en verantwoordelijk voor de auto. Tegelijk neemt het kopende bedrijf de auto op in zijn bedrijfsvoorraad.

 

Weer twee voertuigmutaties die in onze database terechtkomen.

 

Opname in de bedrijfsvoorraad is een soort light-variant van schorsing; je bent vrijgesteld van de APK-plicht en de motorrijtuigenbelasting. De auto dient echter wél verzekerd te zijn en je mag er wél de openbare weg mee op, mits voorzien van handelaarskenteken (de zogenaamde groene platen).

Adverteren op internetportalen
Een dealer of universele garage zet de aangekochte occasion in onze advertentietool OBS om de auto via alle internetportalen aan te bieden op de markt. Van viaBOVAG tot Autotrack. OBS is gekoppeld met het kentekenregister. Als de auto verkocht is,  halen we hem er automatisch ook weer vanaf.

Proefrit maken
Iemand is geïnteresseerd en wil graag een proefrit maken. Om papieren rompslomp te voorkomen hebben we de Proefrit Manager app ontwikkeld. Proefrit Manager scant en verifieert rijbewijzen, en legt administratie rondom proefritten vast.

De eigenaar verkoopt de auto
Als de auto wordt verkocht gaan we wederom vrijwaren. Gaat de auto naar een andere handelaar, dan wordt onze dienst Handelsvrijwaring gebruikt om de auto van de ene bedrijfsvoorraad naar de andere over te zetten. Is de koper een nieuwe eigenaar? Dan gebruiken we Tenaamstelling Voertuigbedrijf (TV).

 

En dan, het einde

Als een auto aan het einde van zijn leven is, dan wordt hij gedemonteerd(een mooi woord voor slopen). Ook deze mutatie wordt in onze database (ORAD) gedaan. Of de auto wordt een tweede leven gegund, en geëxporteerd naar een ander land (OREH). In beide gevallen wordt de auto ontkoppeld van zijn eigenaar, oftewel de eigenaar wordt gevrijwaard.

Statistiek van alle levensgebeurtenissen
RDC houdt alle levensgebeurtenissen van het voertuig bij in de kentekendatabase, die gevoed wordt door de voertuigbranche via de RDW.  RDC telt alle nieuwe voertuigen die geboren worden, en alle veranderingen onderweg in het voertuigleven.  Ook houdt RDC steeds bij hoeveel voertuigen er totaal per soort in Nederland zijn.  De importeurs en vele autobedrijven maken gebruik van deze informatie om hun klanten te behouden en nieuwe klanten te vinden.

De kerncijfers
RDC verwerkt 100.000 kentekenmutaties per dag. Er zijn 8,9 miljoen personenauto’s en 13,3 miljoen kentekens in Nederland.

 

Delen via