Wat is uw bedrijfstype? Welk procestype zoekt u?

Hanneke Hoogweg: “Vrouwen neigen nog vaak naar terughoudendheid als het gaat om hun kwaliteiten”

Nieuws 1 september 2018

Hanneke Hoogweg stapte over van KPN naar RDC, om de marktleider in autodata verder te ontwikkelen. Voor de Ladies Special 2018 van Automobiel Management werd zij geïnterviewd.

“RDC heeft heel veel innovatief vermogen in zich. De automotive sector gaat daar de komende jaren volop van profiteren.”

Sinds 1 september 2017 is Hanneke Hoogweg actief als directeur. Nu bijna een jaar later voelt ze zich helemaal thuis bij RDC. “De overstap van telecom naar ICT in de automotive heeft me niet zoveel moeite gekost. Technologie blijft technologie. Ik ben in mijn loopbaan al op verschillende niveaus en terreinen met ICT en innovatie bezig geweest.” Vlak na haar aantreden richtte ze zich vooral op het kennis maken met – en analyseren van – de markt en het updaten van de toekomstvisie voor RDC. Daarbij geniet ze van de grote wendbaarheid van RDC in vergelijking met haar ervaringen in de telecom. “De organisatie is kleiner. Je kunt sneller bewegen.” En dat is precies wat nodig is, zo heeft ze gemerkt.

“De automotive sector is gigantisch in beweging. Het is een complexe branche en daar houd ik van. De centrale vraag is: hoe kunnen wij onze klanten helpen om zich goed te positioneren in dit snel veranderende werkveld?” Het heeft geleid tot de formulering van drie speerpunten. Als eerste: nieuwe technologische innovaties ontwikkelen samen met moederbedrijf Bovemij, gericht op versterking van het mobiliteitsnetwerk, zoals nu bijvoorbeeld met een portaal voor ondernemers. Speerpunt twee: als RDC de positie versterken van leverancier van data en ‘software as a service’ om deze data toe te passen. En als derde: de ambitie om internationale samenwerkingen te realiseren, met RDC als datapartner voor de Benelux. “RDC heeft heel veel innovatief vermogen in zich”, benadrukt de directeur. “Ook hebben we een zodanig breed dienstenaanbod dat we totaaloplossingen kunnen aanbieden. Als we die kwaliteit nog beter inzetten om in te spelen op de klantbehoeften, kunnen we ons nog meer onderscheiden van onze concurrenten. Mijn doel is om innovatie en klantgerichtheid nog nadrukkelijker in het DNA van RDC te krijgen.” Hanneke Hoogweg versterkt de organisatie op haar eigen manier. “Ik ben direct in mijn contact, maar weeg bij het maken van beslissingen graag zorgvuldig de opties af. Als de route eenmaal is gekozen, ga ik vol voor het resultaat.” Als relatieve nieuwkomer ziet de directeur nog volop ruimte voor nieuwe technologie in de automotive sector. Met name op salesgebied liggen er grote kansen als wordt geïnvesteerd in het digitaliseren van het salesproces, goede data en CRM. “Actief op zoek gaan naar ‘wie is mijn klant echt’ is nog niet top of mind bij alle spelers. De grote dealerholdings raken wel steeds meer doordrongen van de noodzaak van centralisering van de klantendata, om deze te kunnen verrijken, te koppelen met het DMS en te analyseren. En daarbij gelijk zorgen voor het voldoen aan de AVG.” RDC ondersteunt klanten binnenkort met innovatieve software, die met behulp van Machine Learning en big data bijvoorbeeld kan voorspellen óf en wanneer klanten interesse hebben in een bepaald type auto uit de handelsvoorraad. “De techniek gaat zo voor je werken, mits je data goed en volledig zijn. Met de voorspellingen uit het systeem neemt de kans op een verkoop flink toe.”

 

Zelfvertrouwen

Hanneke Hoogweg is op haar gemak in een branche met overwegend mannen. “Mijn vader had een aannemersbedrijf. Zijn medewerkers kwamen vroeger aan de keukentafel een bakje doen, dus ik ben wel wat gewend.” Ze opereert al haar hele leven met zelfvertrouwen als vrouw in het bedrijfsleven. “Ik ben best competitief en denk: wat een ander kan, kan ik ook. Vrouwen neigen vaak naar terughoudendheid als het gaat om hun kwaliteiten en kansen. Maar af en toe moet je gewoon in het diepe durven springen.”

 

“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”

 

Delen via